vrijdag 30 september 2016

Het studentenleven is begonnen!


Afbeeldingsresultaat voor studie quotes Foto

Voor wie het heeft gemist: Ik ben begonnen op het HBO! Ik studeer sinds een paar weken Pabo in Groningen. Het studentenleven is voor mij begonnen en dat is natuurlijk een hele spannende periode in mijn leven. Daarom wil ik graag delen hoe het me tot nu toe bevalt.



Mijn studentenleven begon met de KEI-week. Mensen die in en rond Groningen wonen, kennen deze week wel. Maar vanuit gaande dat niet iedereen in deze omgeving woont, leg ik even uit wat de KEI-week is. De KEI-week is een introductie week voor alle nieuwe HBO en universiteit studenten van Groningen. De week wordt altijd een paar weken voor het begin van je studie gehouden. De KEI-week duurt vijf dagen. In deze dagen ben je samen met ongeveer 10 andere nieuwe studenten ingedeeld bij 2 KEI-leiders (KEI-mama's en KEI-papa's). Je kan aan verschillende activiteiten meedoen. Zoals picknicken of een kroegentocht. Op deze manier leer je Groningen goed kennen. Ook leer je veel leuke nieuwe mensen kennen.

Afbeeldingsresultaat voor kei week

Zelf woon ik ongeveer 20 kilometer van Groningen af. Dus ik kende de stad al. Maar toch vond ik het heel leuk om mee te doen aan de KEI-week. Ik heb heel veel leuke mensen leren kennen waarmee ik heel veel leuke dingen heb gedaan. Want elke dag was helemaal volgepland. Als je binnenkort ook in Groningen gaat studeren zou ik je zeker aanraden om mee te doen aan de KEI-week. Ook als je niet van feesten en kroegen houdt is het heel leuk want er zijn zoveel activiteiten dat er voor iedereen wel iets te doen is.

En toen begon ik aan mijn studie. De Pabo begon met een introductiekamp. Hier heb ik het heel erg naar mijn zin gehad. Ik kwam erachter dat ik een hele leuke klas heb. En ik kwam meteen in een grote vriendengroep terecht. Op zo'n introductiekamp leer je elkaar ook heel snel kennen. Van tevoren was ik wel bang dat ik niet echt vrienden zou maken, maar dat viel allemaal reuze mee. Ik kan het (tot nu toe) met de hele klas vinden dus dat is leuk!

Toen begonnen de eerste college's. OH MY GOD! Wat moeten we veel doen. Wat ik in de afgelopen weken heb gedaan is ongeveer net zoveel als wat ik in mijn hele examenjaar heb gedaan. Je zou bijna een paniekaanval kunnen krijgen als je hoort hoeveel je in een paar weken moet doen. En daar moet je werk ook nog mee combineren. Mijn Nederlands docent zei dat je sociale leven niet meer bestaat als je studeert. Dat valt gelukkig nog mee, maar ik ben er eerlijk gezegd nog niet 100% van overtuigd dat ik het HBO aankan. Maar het komt vast en zeker wel goed. Het is natuurlijk allemaal even wennen.

Afbeeldingsresultaat voor studie quotes Foto

En wauw wat is studeren duur. Gelukkig hebben mijn ouders er mijn hele leven voor gespaard, maar anders was het niet te doen. Eerst 1900,- collegegeld, daar komen de boeken nog bovenop (€800,- voor de pabo) en daar bovenop nog ov kosten want ik ben 17 jaar. Gelukkig mag ik vanaf oktober gratis reizen want dat scheelt weer ongeveer €150,- in de maand. Op kamers wonen lijkt me heel leuk maar waar ik dat geld vandaan zou moeten toveren zou ik niet weten. Dus voorlopig blijf ik nog thuis wonen.

Zoals je kan lezen heeft studeren zo zijn voor- en nadelen. Maar schrik niet, want studeren is wel heel leuk! Ik moet denk ik gewoon nog even wennen. Over een halfjaar schrijf ik vast en zeker wel een vervolg op dit artikel. Studeer jij ook?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen