vrijdag 3 juni 2016

Leergierig en nieuwsgierig

Afbeeldingsresultaat voor never stop learning

Een eigenschap van mij is dat ik leergierig ben. Ook ben ik heel nieuwsgierig. De betekenis van die twee woorden zijn naar mijn mening ongeveer hetzelfde. Zelf vind ik dit een leuke eigenschap. Want ik vind dat je nooit te oud bent om te leren. Daarentegen kan ik het wel begrijpen dat sommige mensen het irritant vinden dat ik heel nieuwsgierig ben. Ik ben zo'n iemand die altijd met vragen komt waarvan je denkt 'Hoe komt ze daar nou ineens op?' Ik wil graag een paar gedachtes, vragen en feitjes delen.

Omdat ik vind dat de betekenis van leergierig en nieuwsgierig erg dicht bij elkaar liggen, heb ik de betekenis van beide woorden opgezocht op de site van Van Dale.

leer·gie·rig (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
begerig om te leren

nieuws·gie·rig (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
(te) verlangend te weten


Dingen die ik me afvraag
Per dag vraag ik me zoveel dingen af. Het leek mij leuk om een paar gedachtes van mij te delen. Ik weet dat de antwoorden van deze vragen waarschijnlijk wel op google te vinden zijn. Dus ik geef hieronder niet antwoord op de vragen die ik stel.

Hoe kan een vliegtuig vliegen?
Elke keer als ik naar een vliegtuig kijk vraag ik me af hoe het kan dat zo'n groot voertuig niet naar beneden stort. Er zit namelijk héél veel gewicht in een vliegtuig. En ik kan gewoon niet begrijpen hoe zoveel gewicht kan vliegen. Dat gaat toch tegen de zwaartekracht in. 

Hoe kan een boot drijven?
Deze vraag lijkt wel een beetje op de vorige vraag. Maar zulke dingen verbazen mij gewoonweg heel erg. Want veel boten zijn ook héél zwaar. Alleen al een motor die in boot zit is super zwaar. Als je zo'n motor in het water zou gooien, zou het zinken. Altijd als ik een cruiseschip zie op tv kan ik niet begrijpen dat zo'n groot voertuig kan drijven.

Hoezo kunnen vissen wel adem halen onder water en mensen niet?
Ik heb biologie dus ik weet dat een vis kieuwen heeft. Dat weet iedereen. Maar dan alsnog snap ik niet waarom je met kieuwen wel onder water kan ademen, en zonder kieuwen niet. Water is namelijk H2O en water bestaat dus uit 2 waterstof atomen en 1 zuurstof atoom. Dus er zit zuurstof in water. Ook zit er water in de lucht, maar dat kunnen we wel inademen. Ik vind dit allemaal gewoon heel vaag. Daarom heb ik aan mijn biologie docent gevraagd hoe het nou zit. Zij wist ook niet precies hoe het zit, dus ik blijf het me afvragen.

 Foto

Feitjes
Nu wil ik graag een paar feitjes delen die ik op school heb geleerd. Deze feitjes heb ik dus niet zelf opgezocht, maar iemand heeft mij erover verteld. Ook heb ik niet nagezocht of deze feitjes echt kloppen, omdat ik er vanuit ging dat ze gewoon waar zijn.

Citroen eten helpt tegen pittig eten
Als je pittig eten hebt gegeten, wil je soms graag je mond blussen. Tenminste ik wel want ik kan niet tegen pittig eten. Een tip is om melk te drinken. Deze tip is volgens mij wel bekend. Melk helpt omdat er vet in melk zit. En dat vet doet iets scheikundigs in je mond ofzo waardoor je mond wordt geblust. Een andere tip is dus om een citroen te eten. Pittig eten doet namelijk pijn en een citroen eten doet ook pijn. Je hersenen krijgen dan zoveel impulsen tegelijk binnen. Dit zijn teveel impulsen om te verwerken. Hierdoor is de kans groot dat je even gevoel meer in je mond hebt. Dit feitje heb ik van een meisje uit mijn klas die haar profielwerkstuk over pittig eten maakte.

Kippenvel zijn eigenlijk spierballen
Tijdens een biologie les vertelde mijn biologie docent over de huid. Toen vertelde ze ineens dat kippenvel eigenlijk kleine spierballen zijn. Elke haar zit namelijk aan een spier vast. Als je het koud hebt spannen al die spieren aan. Hierdoor ontstaan die kleine bultjes onder je huid. Dus eigenlijk zijn die bultjes aangespannen spiertjes. Dus als je een keer kippenvel hebt kan je zeggen dat je heel gespierd bent.

Dit was alweer het artikel over leergierig en nieuwsgierigheid. Volgens mij is het nu wel duidelijk dat ik het leuk vind om nieuwe dingen te leren. Ik vind vooral feitjes waar je eigenlijk niks aan hebt heel erg leuk. Voor mij is het dus ook erg belangrijk om altijd je kennis te verbreden. Daarom ga ik ook proberen om altijd nieuwe dingen te leren. Want daar wordt je nooit te oud voor. Hopelijk vond je het een leuk artikel. Weet je nog een leuk feitje? Laat dat dan zeker even weten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen