vrijdag 20 mei 2016

Donor zijn

Foto

Ik vind het belangrijk om erover na te denken of je donor wilt worden of niet. Als je orgaandonor bent houdt dit in dat je organen na je dood mogen worden gedoneerd. Dan kan bijvoorbeeld jouw nier gedoneerd aan iemand die aan nierfalen leidt. Hiermee kan je diegene zijn leven redden. Zelf ben ik orgaandonor. Je kan er trouwens ook voor kiezen om alleen bepaalde organen te doneren ;)

Ik ben nog geen 18 jaar en dit betekent dat eigenlijk je ouders ervoor verantwoordelijk zijn wat er met jouw organen gebeurt als je onverwachts mocht komen te overlijden. Mijn ouders zijn allebei donor en wilden graag dat ik ook donor werd. Als ik onverwachts zou overlijden zouden mijn ouders dus toestemming geven aan het ziekenhuis om mijn organen te gebruiken. Als je niet wilt dat je ouders deze verantwoordelijkheid dragen kan je voor je 18e verjaardag op Donorregister aangeven wat je wilt. Nadat je 18 jaar bent krijg je een brief thuis waarin je aan kan geven wat je wilt.

Zoals ik hierboven al zei ben ik orgaandonor. Eerst twijfelde ik of ik wel orgaandonor wilde worden. Ik vond het namelijk een beetje eng om erover na te denken wat er met mijn lichaam zou gebeuren als ik dood ga. Toen heb er met mijn moeder over gepraat. Zij vertelde dat ze orgaandonor is omdat ze na haar dood niks meer aan haar organen heeft. Ook kan je iemands leven redden met organen die je na je dood zelf niet meer gebruikt. Daar was ik het eigenlijk wel mee eens, dus toen heb ik besloten dat ik mijn organen na mijn dood ook wil doneren.

Veel mensen zeggen dat ze denken dat ze zelf ook nooit een donororgaan nodig zullen hebben. Terwijl die kans echt wel aanwezig is. Zelf hou ik er wel rekening mee dat mij ook iets kan overkomen waardoor ik een donororgaan nodig heb. En ik vind eigenlijk dat als je organen van een donor aanneemt, dat je zelf na je dood je eigen organen ook hoort te doneren. Ook zijn er mensen die denken dat als je bijvoorbeeld hebt gerookt, dat je dan geen donor kan worden. Maar dat is niet waar.

Ik zeg niet dat iedereen donor moet worden. Iedereen is vrij om zelf die keuze te maken. Je hoeft ook niet persé organen te doneren. Je kan er namelijk ook voor kiezen om alleen weefsels te doneren, zoals bijvoorbeeld je huid. Het probleem is alleen dat we in Nederland een tekort hebben aan donororganen. Er overlijden heel veel mensen omdat ze niet op tijd een donororgaan konden ontvangen. Dit komt voornamelijk doordat mensen vergeten om aan te geven of ze donor willen worden. In veel andere landen bestaat er een 'geen bezwaar systeem'. Dit houdt in dat iedereen automatisch donor is. Tenzij ze aangeven dat ze dat niet willen. In Nederland werkt het momenteel precies andersom. Ook hier zijn er plannen om over te stappen op het 'geen bezwaar systeem' omdat is bewezen dat je dan veel meer donoren hebt. Dus dan kunnen er ook meer levens worden gered.

Afbeeldingsresultaat voor hair donations quotes

Naast organen kun je ook andere dingen doneren. Zoals bijvoorbeeld je haar. Als je haar doneert kan daar een pruik van worden gemaakt voor iemand die door kanker zijn eigen haar kwijt is. Ik wil heel graag een groot deel van mijn haar doneren. Echter nemen de meeste organisaties die met haar donaties werken geen krullend haar aan. Mijn haar krult nogal erg, dus ik kan moeilijk een organisatie vinden die wel krullend haar wilt hebben.

Heb jij er wel eens over nagedacht of je donor wilt worden? Of ben je al donor? Ik ben benieuwd naar jullie mening over dit onderwerp ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen