zondag 10 januari 2016

De kleren maken de man, maar wie maakt de kleding?

De kleren maken de man, maar wie maakt de kleding. Dit is de titel van mijn profielwerkstuk. Ik zit namelijk in het examenjaar van de havo en dat betekent dat ik dit jaar ook een profielwerkstuk moet maken. Mijn titel heb ik uit de documentaire-serie  De slag om de klerewereld. Ik vind het heel belangrijk om er bewust van te zijn waar onze kleding vandaan komt. Als dit onderwerp je interesse trekt zal ik zeker verder lezen.


Vorig jaar keek ik op aanraden van Martine en Willemijn van LiveLifeGorgeous de documentaire-serie De slag om de klerewereld. Deze heeft mij aan het denken gezet. Want eigenlijk was ik me er helemaal niet bewust van waar mijn kleding vandaan kwam. En ik vond dat ik hier iets aan moest veranderen. Want ik loop elke dag in kleding waar heel veel leed aan vooraf is gegaan. In De slag om de klerewereld gaat de presentator proberen in de wereld van de kledingindustrie te komen. Deze documentaire-serie raad ik zeker aan.

Ik wil jullie er graag bewust van maken waar een groot deel van onze kleding vandaan komt. Een groot deel van onze kleding bestaat uit katoen. Hieronder staat een kaart met daarop de top 10 van de katoen-producerende landen. De grootste hoeveelheid katoen wordt geproduceerd in China en India. Eén baal katoen weegt ongeveer 218 kilo. Dus wereldwijd wordt er ongeveer 26 miljard kilo geproduceerd.

Aantal balen katoen (*miljoen) geproduceerd in de top 10 katoen-producerende landen ter wereld, in productie-jaar 2014-2015.

Voor mijn profielwerkstuk heb ik een enquête gemaakt. Ik was namelijk heel benieuwd naar de kennis van mensen over de kledingindustrie. Ook was ik heel erg benieuwd naar de mening van de consument. Je zou me heel erg helpen door deze enquête voor me in te vullen. Via onderstaande link kan je hem invullen. :)
Enquête uitbuiting in de kledingindustrie

Daarnaast ga ik kledingbedrijven mailen. Denk bijvoorbeeld aan H&M en Vero Moda. Ik ga vragen of deze bedrijven zich schuldig maken aan uitbuiting. Ook ben ik benieuwd wat hun mening is over de kledingindustrie. Als hier verrassende reacties van komen zal ik die zeker even op mijn blog delen.

Waar kan je op letten?

Bij de productie van kleding worden vaak chemicaliën gebruikt. Bijvoorbeeld om de oogst te beschermen tegen een plaag. Er zijn verschillende certificaten voor biologische productie. In Nederland zie je vaak het Europese certificaat of Nederlandse ECO-keurmerk. Op de website van GreenerChoices vindt je een lijst met veel andere keurmerken die internationaal in omloop zijn.

Het Europese 'groene blad' keurmerk en het Nederlandse ECO-keurmerk voor biologische producten

Ook is er een site genaamd Rankabrand. Dit is een site waar de duurzaamheid van merken wordt getest. De merken worden getest op klimaat/CO2 uitstoot, milieubeleid en arbeidsomstandigheden. 

Hopelijk vonden jullie dit artikel interessant! Ik hoop dat jullie iets aan dit artikel hebben gehad. Laat het even weten als jullie vaker zulke artikelen willen lezen. :)

Bronnen:
https://djcadchina.wordpress.com/tag/manufacturing/
http://www.catchingtheglow.com/de-reis-van-je-kleding/
http://www.catchingtheglow.com/de-reis-van-je-kleding/




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen