woensdag 14 oktober 2015

Mijn verhaal over pesten

In de eerste klas ben ik gepest. Hier wou ik graag een artikel over maken omdat ik denk dat het goed voor me is om uit te schrijven wat er is gebeurd. Voor mezelf maar ook voor jullie. Want ik weet dat er genoeg mensen zijn die iets soortgelijks mee hebben gemaakt, of zelf in zo'n situatie zitten. Dus als jij ook zoiets mee hebt gemaakt kan dit misschien helpen, want je bent niet alleen.

Het is niet alsof ik er nooit met iemand over praat. Zo weet mijn vriendje alles wat er is gebeurd. Maar ik zit er nog wel mee dus ik wil het graag ergens kwijt. En het is niet alsof ik iets verschrikkelijks mee heb gemaakt maar toch.

Het begon allemaal op de middelbare school. Op de basisschool ben ik nooit gepest en daar ben ik heel blij mee want ik ben altijd anders geweest dan de rest maar mijn klas accepteerde mij gewoon. Toen ik in groep 8 de cito toets had gemaakt kwam daaruit dat ik VWO kon doen dus dat wou ik ook. Daar werd mij aangeraden om naar een school te gaan waar ik bijna niemand kende omdat dat de beste school was voor VWO. Dus daar ging ik naartoe.

De eerste schooldag ging meteen al slecht. Ik kwam in een klas waar ik niemand kende. Dit vond ik niet erg want ik ben best sociaal dus ik praat makkelijk met nieuwe mensen. Omdat het de eerste schooldag was moesten we in een kringetje gaan zitten om een namenrondje te doen. Toen ik aan de beurt was zei ik dat ik Titia heet. Dit spreek je uit als tietsieja dus een paar meiden begonnen meteen te lachen. Dit is geen pesten maar het is niet fijn als er zoiets op je eerste schooldag als brugpieper gebeurd want ik vond alles al heel spannend.

Daarna hoorde ik er gewoon niet bij want ik zag er heel anders uit dan de rest. Ik had heel veel krullen en ik droeg niet bepaald kleren die in de mode waren. Toch had ik meteen twee goede vriendinnen die er eigenlijk ook niet helemaal bij hoorden. Het echte pesten begon toen mensen mij ineens schaap gingen noemen en naar me gingen meeh'en (het geluid wat een schaap maakt). Dit was niet eens door mijn eigen klas maar gewoon in de gangen door mensen die ik niet ken. Overal waar ik liep riep iemand wel iets gemeens naar me. En dit gebeurde dagelijks. Als dit een dag niet gebeurde was ik erg verrast.

Daarnaast begon mijn klas me daarna ook nog te pesten. We hadden een indeling waarop stond waar je moest zitten. Ik zat naast één van mijn goede vriendinnen. Achter mij zaten twee meiden. Op een dag dachten ze dat het grappig was om propjes in mijn haar te blazen door een pen. Want dat blijft hangen in krullen. Eerst had ik het niet eens door, ik hoorde ze gewoon lachen maar toen zei mijn vriendin dat er allemaal propjes papier in mijn haar zaten. Toen ze erachter kwamen hoe leuk dit wel niet was bleven ze het elke les doen, weken lang. Ik kon daar niet meer tegen dus toen ben ik naar mijn mentor gegaan. Die heeft er iets van gezegd en toen hield het op.

Eén van de stomste dingen die ik op het gebied van pesten heb meegemaakt, is dat een jongen uit de andere VWO klas een liedje over mij had gemaakt. Het ging erover dat ik q-koorts verspreide en dat je dus ver bij mij uit de buurt moest blijven, want anders werd je ziek. Al zijn vriendin pikte dit liedje natuurlijk snel op en begonnen vrolijk mee te zingen.

Zelf durfde ik hier niks van te zeggen want ik was heel onzeker. Ik heb ook nooit iets terug gezegd tegen al die mensen die iets naars naar me riepen. En toch ben ik wel mezelf gebleven en dat vind ik heel knap van dat kleine eerste klassertje wat ik was. Achteraf denk ik dat ik er zelf ook wel iets van had kunnen zeggen maar ik weet wel dat ik dat nooit had gedurfd. In april ben ik van school gewisseld in de hoop dat het pesten ophield. Gelukkig hielp dit enorm. Mijn tweede middelbare school was super leuk en daar heb ik nooit zulke dingen meegemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen